0 0
Read Time:1 Minute, 50 Second

کاسبی رو از کجا یاد بگیرم؟

وقتی کارمو شروع کردم، یک شخصی که خیلی اتفاقی توی بازار باهاش آشنا شدم و نقش منتور رو برام داشت چند تانکته بهم گفت و تاکید کرد که باید تا آخرین روز کاسبی رعایتشون کنی:

قهوه خانه مینیمال درویش در بازار تهران

یکجنست باید همیشه جور باشه.

دوقیمتت باید مناسب باشه و مشتری بهت اعتماد کنه.

سههمیشه باید در دسترس باشی. حالا فرقی نمیکنه مغازه ات جای خوبی باشه و پاخور داشته باشه یا تلفنت رُند باشه و ملکه ی ذهن مشتریت همیشه باشه.

چهارباید تبلیغ کنی. به مشتری های قبلیت تخفیف بدی. برای پیدا کردن مشتری جدید هم باید تبلیغات داشتهباشی. شاید نیاز باشه یه «داد زن» بگیری! یه کسی که داد بزنه و صدای تو رو به دیگران برسونه.

کلاس برندینگ دکتر بهنود الله وردی
برندینگ بهنود الله وردی

اما یه چیز رو هم یادت باشه، ۵۶ سال زمان میبره تا دهن به دهن اسمت سر زبون دیگران بیفته؛ پس نباید تو این ۵۶سال کم بیاری. باید خاک بخوری پسر جان.

کاسب باید مردمدار باشه. با مردم ارتباط بگیره. کاسب باید مشتری رو حفظ کنه. اما یادت باشه بعضیا هم مشتری نیستن، پشت دری‌ان!

پخش عزیزی

تو تا زمانی که نتونی خودت و کاسبیتو به مشتریات معرفی کنی، هر چقدر هم خوب باشی به درد نمیخوره. کاسبی زمانی کامل میشه که بفروشی و مشتری تو هم جنس تو رو بفروشه و دوباره ازت خرید کنه.

همه اینا رو گفتم به اینجا برسم، ۱۲ سال پیش یه آدمی که سواد آنچنانی ای هم نداشت، فور پی کاتلر (۴p) رو خیلیساده برام شرح داد:

Product-price-place-promotion

مدت زمان شکل دادن یک کسب و کار و برند رو توضیح داد. مدیریت ارتباط با مشتری (crm) رو توضیح داد. پروموشن رو برام باز کرد؛ و هر بار پیش این پیرمرد بازاری میرفتم کلی چیز ازش یاد میگرفتم.

شخصا اعتقاد دارم خیلی از کاسبای قدیمی و موفق بازار چیزی دارند به نام شهود یا دریافت درونی یا شاید هم شمّ (توانایی و استعداد درک و فهم در زمینه ی کسب و کار) همون چیزی که ما با خانواندن mba با dba در جستجوی آن هستیم.

About Post Author

مهدی عزیزی

مهدی عزیزی هستم. همسری مهربان، پدری فداکاری و کارآفرینی دلسوز
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
100 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
مهدی عزیزی
ma.azizi@yahoo.com
مهدی عزیزی هستم. همسری مهربان، پدری فداکاری و کارآفرینی دلسوز

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *